14.9.11

Sayang Tok Kesot

Entri ni khas buat arwah nenek, Tok Kesot. Tok Kesot selamat pulang kerahmatulah pada 2.20 pagi pada 14/9/11. Pada pukul 4.47 pagi tadi aku terima panggilan dari mama. Masa tu ngah tidur. Dengar telefon berbunyi terus bangun dan angkat. Bila dah mamai macam tu, semua jadi blur.

Mama tanya, "kakak dah tau kan? dah tau ke belum?"

Aku dengan blur je. "tau apa mama?"

Mama aku gitau, Tok Kesot dah tak ada. Aku masa tu dengan automatiknya mengucapkan inalilah dengan lancarnya. Bagai boleh terima hakikat semua dengan tenang. Mama tanya "nak mama amik ke? nak dekat sampai tanjung malim ni."

Kalau ikutkan aku nak pergi. Tapi nanti banyak pula prosedur, balik.

Mama cakap, " mama bincang ngan abah tadi, katanya x perlu ambil kakak dan adik kat seremban. sebab tak tau lagi balik bila."

Aku  pun tak nak susahkan mak aku. Pagi-pagi macam tu bawa kereta belok-belok. Abah aku memang dah ada kat Kluang. Aku cakap, "tak apalah kalau macam tu mama. Tak perlu amik kakak ngan Arif."

Mama pun setuju, "cukuplah kalau kakak sedekahkan al-fatihah kat atok."

Check balik kat enset rupa-rupanya abah dah mesej dah kul 3 pagi tu.

Aku tak rasa apa-apapun dengan peninggalan arwah atok masa tu. Mungkin aku tak rapat sangat ngan atok. Sampai kawan-kawan semua hairan, apasal aku tak balik. Tapi baru tadi aku terdetik nak tengok video aku rakam atok masa jaga nya di hospital hari tu. Terus air mata meleleh je. Baru aku sedar, banyak sangat aku rindu tentang atok. Banyak sangat yang atok selalu buat untuk semua cucu-cucunya.

Tiap kali balik kampung, mesti atok akan bagi duit raya, walaupun bukan bulan raya. Masa arwah sihat dulu, arwah seorang yang kuat bercakap. Ramah! Memang non-stop cakap. Itulah antara kelebihannya. Bila aku nak masuk dapur saje nak tengok-tengok, arwah akan tanya, "nak minum apa? haa... buat sendiri, dah besor kan?" sambil tergelak-gelak ngekek. Rindu sangat kat arwah.

Terima kasih Tok Kesot, atas semua yang atok lakukan untuk Amni selama ni. Dapat jaga atok kat hospital hari tu pun dah cukup bagi Amni. Dapat bantu atok, dapat dekati atok walaupun sekejap. Ya Allah, tempatkanlah arwah atok di kalangan orang-orang yang beriman.