22.8.11

Ipoh shoppin!

Semalam aku pergi shopping raya ngan famili aku. Hehe... Tak beli papepun. Rasa macam membazir plak kalau aku beli, sebab mak aku dah tempah banyak baju kurung aku untuk raya. Terkejut aku, 4 pasang?? Dia pilih semua kain sendiri. Hehe. Memang lawa. Tapi aku still terkejut, 4 pasang??! Banyaknyew... =.="

Adik aku beli kasut baru, Skirt baru, seluar baru. Omaigawd....satu set u. Abah ngan adik lelaki aku lagilah shoppin sakan. Hehe. Bukan selalu kan? Ada setengah orang kata "jangan membazir belanja banyak sangat untuk raya". Tapi bagi aku, time nilah kita nak beli baju baru untuk tampung balik baju-baju lama yang dah tak boleh pakai. Lagipun famili aku jarang beli baju baru sepanjang tahun. :) Jadi  ini satu kelebihan. Selalu time raya nilah kami akan beli baju yang boleh dipakai ke mana-mana saje.

Mungkin "shopping sakan" yang tidak digalakkan orang ramai ialah yang membazir tahap kronik, macam orang yang shopaholic. Dahlah beli baju tiap-tiap bulan, masa raya lagi lah dia beli baju yang vogue-vogue. Macam jadi trend plak nak menunjuk baju siapa lagi lawa. Hm! Takut aku, mana tau jadi riak kan? Cukuplah sekadar kita beli untuk keperluan akan datang. Lawa tu biar lawa di mata kita, dan lawa di mata Allah. Biarlah tutup aurat. Janganlah beli itu dan ini sebab orang lain kata lawa. Tapi bila kita pakai, mak aihh.. kain tak sesuai ngan kulit kita yang sensitif ni. Terus tak pakai dah, kan membazir. Dahlah jarang. Pakai sekali time raya pun, larat ke nak tanggung dosa 'sekali' itu?

Jadi berpada-padalah time shopping raya ye kengkawan! :)
Aku cakap untuk kebaikan kita bersama, peringatan untuk diri aku jugak :D

Cardigan pink baru! Tapi aku tak beli kat Ipoh. Haha