7.7.10

hujan panas di negeri orang

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia. Saya AkuAyie, membawa anda, liputan langsung daripada Sarawak. Korang pernah dengar, "Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri"? Ha...entri ini langsung tiada kaitan dengna perumpamaan ini ya.

Hujan Panas di Negeri Orang.

Sejak hari pertama aku datang berdaftar di Uni, aku disuruh untuk membeli stokin hitam di koperasinya. Bukan apa, stokin aku kaler 'skin' yang tidak boleh digunakan. Masa ngah usya koperasi tu, aku prasan ada juai payong-payong jugak. :P Dalam fikiran, apa hei nyer ntah jual payong. Biasalah. Orang macam aku  kalau hujan pun pakai main redah je... Tak macho la guna payong. (bila dah demam, tau macho x macho)

Then dah hari ke-6 orientasi, aku terperasan sesuatu. Masa ngah panas matahari pun orang pakai payong. Anehnya, tiada suara sumbang memerli kegiatan pelik itu. PAYONG ni bukan untuk hujan je ke? Oh...itulah kesilapan teknikal yang aku hadapi selama ini. Memang aku mengusya, untuk tengok orang mengkritik kegiatan itu, tetapi tadak langsung!! Malah ramai pelajar lelaki di sini pakai payong juga.

Kalau kat Semenanjung, dah lama kot kena kacau ngan mat lepak di tepi jalanan. Tapi di sini?

Dan baru aku prasan. Jam tangan pemberian abah menunjukkan pukul 11.00 pagi. Matahari sudah di atas kepala. Kalau kat Semenanjung kul 12 tgh hari baru Matahari atas kepala. Masyallah... Panasnya, toksah nak kata la... PANAS!! Rasa tegang saraf otak aku. Bagai macam nak meletop je kepala aku tau.

Nampaknya aku kena beli payong kat koperasi la lepas ni... (",-)