15.9.12

Duit RM50


Apa perasaan awak bila dapat RM50 daripada orang yang kita sayang? Daripada ibu bapa, daripada adik beradik, daripada suami, daripada kekasih hati, daripada kawan rapat. Dan kita tahu mereka susah nak cari makan/kerja.

Perasaan aku? Terharu, sedih pun ada. Duit RM50 hasil titik peluh keringat. Hasil tak cukup tidur. Terpaksa overtime hujung minggu. Duit RM50 entah-entah hasil kerja dua hari lamanya. :(

Duit RM50 sebegitu, bila diberi, memang penuh dan tersirat dengan kasih sayang.
Memang aku sedih.

******************************************

Aku bangun pagi tadi. Terjaga dengan bunyi orang horn kereta. 7.01am. Bru sedar nak Subuh. Naseb baik masa tu matahari belum kelihatan, hasil hujan pada pagi malam sebelumnya. Langit diliputi awan yang tebal. Cermin kereta penuh dengan embun suci pagi.

Di sejadah itu aku menangis.

Allah sekali lagi tarik sesuatu yang aku paling sayang. Sungguh dugaan tak pernah meninggalkan aku keseorangan. Ia tetap hadir. Walaupun sudah selesai solat, aku terkulai beberapa minit atas sejadah. Apa makna semua ni? Aku tak lagi milikkinya. Dia dah pergi bersama pilihannya. Dia sudah pun buat pilihan.

Walaupun berat, aku kena belajar untuk redha.

Berat sangat ke permintaan aku? Aku tak minta duit, tak minta untuk kahwin cepat. Aku cuma minta dia jauhkan diri daripada perempuan lain jika dia sayangkan aku seorang.

Kejadian semalam meragut semangat aku. Ke mana harus aku melangkah lepas ini? Kaki aku tertanam. Tak boleh berganjak. Kalau diizinkan panah menusuk jantungku pada ketika ini, akan aku biarkan. Aku tak kuat lagi ya Allah. Aku tak mampu lagi dipijak oleh kesetiaan aku. Aku tak sanggup lagi dikecewakan macam ni :(

Ya Allah temukanlah seseorang yang betul-betul mampu hargai aku. Yang hargai setiap tangisan aku. Takkan marah, malah memujuk aku dengan sabar. Aku bukan budak kecik, aku perempuan. :( Tangisan aku bukan lakonan, tapi ia lahir daripada hati aku yang halus ini. Temukanlah aku dengan seseorang yang boleh jaga hati aku sebaik-baiknya, atau persiapkan aku dengan petanda-petanda akhir yang aku akan pergi.

Mungkin jodoh aku bukan di dunia ni.